Remko wrote:?
hoe ik de verlichting geschakeld heb?
Twister ik begrijp je niet, ik dacht dat die weerstand op de voorvork bedoelt is om je remlicht te beschermen bij inschakelen....
Klopt, maar jij zegt dat je gewone verlichting ook telkens door branden, toch? Dan zou je dus een weerstand kunnen plaatsen om dit te voorkomen.
Hieronder een kleine toelichting...
Remko wrote:12v schakelen of 6V--> hoe?
Origineel is het licht op camino als volgt aangesloten:
Rode draad van spoel naar schakelaar, vanaf schakelaar 1
bruine draad naar koplamp en 1
bruine draad naar achterlicht. Vanaf achterlicht en koplamp komt een
blauwe draad die ergens op het frame is aangesloten. Als de lampen op deze wijze zijn aangesloten (op 1 spoel dus, die in goede conditie verkeert) dien je 6 volt lampjes te gebruiken (origineel: 15W voor, 4W achter).
Omdat de meeste vinden dat bovengenoemde wijze van aansluiten te weinig licht geeft, is er een andere methode bedacht om je lampen aan te sluiten (ik denk dat 80% van de mensen op het forum het licht zo hebben aangesloten):
De
rode draad loopt naar de schakelaar. Vanaf de schakelaar komt 1 draad die alleen naar de koplamp loopt. Vanaf de koplamp loopt vervolgens 1 draad rechtstreeks naar het achterlicht. Vanaf het achterlicht loopt vervolgens weer 1 draad terug die is aangesloten op de
roze draad van de spoel.
Let op dat in dit stroomcircuit geen enkel contact wordt gemaakt met het frame!
Op deze wijze dien je, bij goed werkende spoelen, 12 Volts lampjes te gebruiken (bijvoorbeeld 15 of 18W voor en 4 of 5 W achter).
Je toeter en remlicht sluit je in alle gevallen enerzijds aan via de
groene draad die vanaf je spoelen komt, anderzijds op het frame. Origineel is nu PARALLEL aan de stroomkringen voor toeter en remlicht een 8 ohm weerstand geschakeld. Deze zorgt ervoor dat je remlicht (dat slechts een 6V 5W hoeft te zijn) niet door brandt of je 6V (wisselstroom-) toeter niet naar de kl#te gaat. Als je de weerstand in serie zou schakelen, dan is de stroomsterkte door het remlicht en de toeter te laag om nog te kunnen functioneren.
Jouw koplamp en achterlicht branden telkens door, terwijl ik aanneem dat je ze geschakeld hebt op 1 van bovenstaande methoden hierboven. Nu kan je dus, net zoals het voor het remlicht geregeld is om doorbranden te voorkomen, parallel of in serie een extra weerstand aanbrengen in het circuit van je verlichting.