AANDACHT: Beste leden, mag ik vragen om even de tijd te nemen om uw locatie op de ledenkaart in te stellen. Lees er hier meer over.

Twisters Retro Fantasy Camino

Open hier een thread waarin iedereen uw project kan volgen

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !

Postby Twister » Sun 18 Oct 2009, 17:19

Na een paar maanden aan het klussen te zijn geweest aan m'n oude liefde - de Camino - vind ik het tijd om wat informatie op internet te zetten met dit topic. Ik heb niet de illusie dat dit project mooier/nieuwer/sneller/beter of whatever is ten opzichte van andere projecten op deze site. Maar het mooie van al die projecten op deze site is toch gewoon dat je van elk project weer iets op steekt! En dit is dan MIJN project! :-D 8)

Eigenlijk zijn het drie projecten die door elkaar heen lopen. Voor het overzicht heb ik nu dus drie topics aangemaakt, per project 1 topic. (Eigenlijk zitten in elk project weer kleine projectjes zoals het maken van een elektrische starter of een trekstarter en alles wat daarbij komt kijken of voor het maken van scooter overbrengingen etc. maar voor deze projectjes zal ik niet telkens een nieuw topic maken :wink:.

Daar waar ik 12 jaar geleden zonder geld mijn eerste projectje tot een goed einde probeerde te brengen, ben ik er nu achter gekomen dat het niet gek is dat het toen uiteindelijk geen betrouwbare brommer is geworden. Destijds heb ik een oude Camino gekocht die volledig uit elkaar lag. Ik heb toen geleerd hoe het motorisch allemaal in elkaar steekt. Maar als je een 20 jarige brommer goed en betrouwbaar wilt maken zul je toch echt je portemonnaie moeten trekken en er veel tijd in moeten steken :roll: Dat deed ik toen niet… en nu wel :-D

Enfin, dat heb ik nu wel gedaan: uiteindelijk heb ik 2 gare, niet lopende Honda Caminos gekocht voor de onderdelen, en 1 exemplaar in een nog slechtere staat maar wel met een kenteken. De laatst genoemde staat hieronder:

Image

Uiteindelijk is mijn doel om 2 Caminos te maken die in een zeer goede staat (zo goed als nieuw) verkeren. Niet alles aan deze Caminos zal nieuw zijn, zolang het er mooi uitziet en betrouwbaar rijdt ben ik tevreden.

In dit topic bespreek ik enkel de “Retro Camino”. De setup, het opbouwen en enkele bijzonderheden zal ik kort behandelen. Aangezien het project inmiddels af is, kan ik het binnekort misschien beter in de fotogalerij plaatsen… maar dat volgt nog wel.

Motorisch:
Het wordt een enigszins aangepast motorblok om het dagelijks rijplezier te vergorten :wink: :

Volledig gereviseerd blok (DMP krukas, C3 lagers)
DR 65 cc cilinder
Standaard cilinderkop met deco
12 mm ori carburateur - sproeier 75 (Keihin)
NGK BR7HS Bougie
Standaard spruitstuk
Aangepast membraan (iets vergroot)
Carbon membraanplaatjes (metalen geleiders iets verder bijgebogen)
Standaard luchtfilter
Sito uitlaatpotje (40km/u)
CDI ontsteking (Dayang)
Omega trekveertjes (goud; iets straffer dan origineel)
Metalen driehoek ter versteviging koppeling
Variohuis zonder begrenzende ring
As van variohuis afgedraaid
HEBO Katana variateur aangepast voor camino (inclusief koperen ring)
Aangepaste Wallaroo ramplaat
Aangepaste ori poelie: wangen iets bijgebogen
Fast arrow V-snaar

Ik neem aan dat iedereen op dit forum wel een voorstelling kan maken van de gebruikte onderdelen Zo niet, dan zal ik nog naar een fotootje zoeken. De ‘bijzondere’ onderdelen van deze Camino worden iets verderop met foto’s toegelicht.

Optisch:

De titel zegt genoeg, ik heb een beetje m'n fantasie gebruikt. Een kleurencombo die me wel aanstaat, enigszins retro en min of meer gebaseerd op Jaguar kleuren: groen-beige

De bonte verzameling van Camino-onderelen voordat het allemaal naar de powdercoater ging… Lekker zooitje!

Zoals je kan zien zijn het meerdere Camino’s die ik gelijkertijd laat coaten, aangezien ik met 3 projecten tegelijkertijd bezig ben…
Image

Op de foto hieronder kan je duidelijk zien dat de benzinetanks van binnen zijn behandeld. Eerst heb ik ze volledig ontroest met een geweldig middel, daarna heb ik met een speciale sealer de binnenkant beschermd (dat is dat rode spul dat je aan de binnenkant van de tankhalzen kan zien).

Image

Hieronder een foto van alle onderdelen zoals ze terug zijn gekomen van de spuiterij (ook deze tank heeft deukjes helaas).

Image

Image

British Racing Green (RAL 6009):
Kader
Vork
Tank
Bagageplankje

Beige (RAL 1001):
Sterwielen (Amerikaans)
Spatborden
Spatbordbeugel
Bagagerek
Vliegwieldeksel
Tanklijsten

Zwart:
De zijkappen
Voetkappen
Ronde koplamp
Zadel
Schokbrekers
Voetsteuntjes
Funnystuur (met zwart foam)
Remgrepen en gashandel (beiden bestemd voor Vespa, erg prettig in gebruik)
Driehoekig plaatje van vork (mat zwart)
Achterbrug (mat zwart)

Camino-Jaguar in opbouw (helaas geen overvloed aan foto's...):

Image

Image

Enkele ‘bijzonderheden’:

Verlichting:

Het heeft wat tijd gekost om het allemaal goed werkend te krijgen, maar middels de lichtschakelaar die hieronder op de foto staat (schakelaar van MT) en het elektrisch schema dat eronder staat heb ik de volgende verlichting:

‘Stadslicht’ (12V - zwak brandend licht voor en achter)
Dimlicht (12V - omlaaggericht fel licht voor en achter)
Grootlicht (12V - schijnwerper + fel achterlicht)
Remlicht (6V – fel remlicht)
Controlelampje voor dimlicht (12V klein lampje achter bloklichtkapje)
Controle lampje voor groot licht (12V klein lampje in koplamp)
Claxon (6V wisselstroom claxon)

Schakelaar en koplamp:
Image

Elektrisch schema:

---volgt nog---

Trekstarter:
(Voor deze was uiteindelijk - ondanks de prima werking, zie filmpje - geen plaats voor op de Camino.)

Image

Image

Een filmpje van de trekstarter

Verstevigde koppeling:

In verband met kromtrekken van koppeling bij het gebruik van straffere veren heb ik geprobeerd om de koppeling te verstevigen. Het past prima, de vraag blijft of het helpt. Ik denk van wel, in ieder geval een beetje.

Bovenaanzicht:
Image

Zijaanzicht:
Image

HEBO (Katana) variateur op Camino:

Hieronder een beschrijving (in veel foto’s en weinig tekst :wink:) van het plaatsen van een HEBO variateur (oorspronkelijk voor een Katana).

01 Hebo variateur:
Image

02 Hebo variateur gedraaid en koper geperst -Achterzijde-:
Image

Bij een metaalbewerker bij mij om de hoek hebben ze het center-gat van de variateur maximaal uitgeboord. Daarna heb ze er een nieuwe (dunne) koperen ring in laten persen voor de geleiding. Hieronder het eindresultaat.

03 Hebo variateur gedraaid en koper geperst -voorzijde-:
Image

Het koppelingshuis hebben ze eveneens tot het maximaal haalbare afgedraaid. Uiteindelijk heeft deze een diameter die 0,05 mm kleiner is dan het center-gat van de variateur.

04 Afgedraaid koppelingshuis:
Image

05 Revisie koppelingshuis:
Image

06 Variateur op koppelingshuis:
Image

07 Variateur op koppelingshuis stilstand:
Image

08 Variateur op koppelingshuis topsnelheid:
Image

09 Ramplaten - Hebo vs Vision bovenzijde:
Image

10 Ramplaten- Hebo vs vision zijaanzicht:
Image

11 Oude gewichten meten. Omdat de vario goed was afgesteld begin ik eerst maar eens met in de aangepaste variateur hetzelfde gewicht aan rollen te plaatsen.
Image

12 Nieuwe gewichten meten. Komt aardig in de buurt:
Image

13 Variateur deels gemonteerd:
Image

14 Eigen montage gereedschap (1):
Image

15 Eigen montage gereedschap (2) (excuus voor de wazige foto’s):
Image

16 Variateur gemonteerd:
Image

17 Positie V-snaar bij stilstand Vario:
Image

18 Positie V-snaar bij stilstand poelie:
Image

19 Positie V-snaar bij stilstand (1):
Image

20 Positie V-snaar bij stilstand (2):
Image

21 Zelfgemaakte variateurdeksel:
Image

Kort filmpje van de variateur:

---volgt nog---

Aangepaste originele poelie
De HEBO variateur heeft een groter bereik dan de originele Camino-variateur. Daarom heb ik de achterpoelie ook aangepast zodat optimaal van de variateur gebruik gemaakt kan worden en uiteraard dat de V-snaar niet knapt :wink:

Met behulp van wat zelfgemaakte gereedschappen heb ik de wangen van de achterpoelie iets naar elkaar toegebogen:
Image

Image

Het eindresulaat (rechts) vergeleken met een originele poelie. Het lijkt niet zo’n groot verschil, maar je merkt het heel goed tijdens het rijden. (Overigens moet je de wangen niet te ver naar elkaar toe willen buigen omdat de V-snaar anders te weinig contact maakt met de poelie bij het wegrijden, en de V-snaar dus doorslipt wegens gebrek aan wrijving)

Image.

Het eindresultaat:

En dan, tenslotte het eindresultaat:

Image

Image

Image

Hij loopt als een zonnetje! Snelheid rond de 55 km/u (60 tot 65 km/u op lange stukken zonder tegenwind). Hij trekt heerlijk op, door de iets straffere trekveren ook direct uit stilstand. Hij start ook direct ook als hij koud is, en zoals gezegd werkt de verlichting ook uitstekend. De km-teller geeft nagenoeg de exacte snelheid weer, dit heb ik bij radar-controles kunnen testen :-D

Voortgang (updates) tijdens het project:
Hoewel het project afgerond is, heb ik nog even wat van de updates bewaard en hieronder geplaatst.

Update 9 mei 2008:
Vandaag ook meteen eens even gekeken of hij start.... en jawel! :-D :-D :-D Het is het standaard blokje dat er nu onder ligt. Hij loopt nog niet mooi rustig/constant stationair, ik moet nog veel afstellen, maar hij deed het wel meteen!
De H3 cilinder had ik zelf nog nooit zien lopen. Die zat oorspronkelijk op de oude gele versie. Is niet origineel meer. Hij is namelijk een keer gehoond/geboord. Ik heb er een nieuwe piston voor gekocht en dat moest er een zijn met een diameter van 41,5 mm.

Over de prestaties kan ik pas wat zeggen als alles op elkaar afgestemd is (ontsteking/benzine/lucht/rolletjes), maar ik kan wel zeggen dat hij redelijk hard optrekt. Veel harder dan 45 km/u liep hij echter nog niet, maar dat is misschien niet gek onder deze omstandigheden (ik heb er ook nog maar 2x150 meter mee gereden :lol: ).

Update 15 mei 2008:
In eerste instantie heb ik na het slecht draaien van de motor een 80 sproeier vervangen voor een 75. Dit maakte niks uit. Toen toch maar eens de NGK BPR7HS vervangen door een NGK BR7HS.... HIJ LOOPT ALS EEN ZONNETJE :-D :-D Ik weet niet of het aan het type bougie ligt (de BPR is iets langer dan de BR) of dat het komt omdat hij te vet was.

Nu twijfel ik alleen nog of ik misschien weer de 80 sproeier moet plaatsen voor de 75. Het lijkt erop dat de sproeier een maatje groter mag zijn, aangezien de bougie een beetje wit-achtig kleurt ondanks het goed afstellen van lucht/benzine mengsel conform handboek (en hij verder prima loopt).

Update 5 juni 2008:
Even weer een paar foto's geplaatst. Het snelle blok er weer afgehaald omdat de 18 mm carb nog niet goed functioneerde. Het standaard blok eronder en al aardig wat stukken gereden. Hij rijdt heerlijk!

Update 17 juni 2008:
[i]Eindelijk een foto geplaatst met de gespoten onderdelen van Camino # 2. Groen-beige a la Jaguar...Ik ben dik tevreden over de combi! De kappen, het zadel en de schokbrekers worden zwart... Foto's daarvan volgen later.

Update 14 augustus 2008:
Camino # 2. Groen-beige a la Jaguar... hij is na genoeg helemaal gereed!! Foto's bij geplaatst als hij nog in opbouw is. Ik had wat meer foto's willen nemen, maar ben daar een beetje laks in. Erg spannend is het natuurlijk ook niet meer als er al tientallen, zoniet honderden me voor zijn geweest. Dus heb ik ook meteen foto's geplaatst van hoe hij eruit ziet als hij bijna helemaal gereed is (ik ben nog aan het denken over mooie stickers, eigen ontwerp.
Gisteren heb ik hem laten keuren bij de RDW en hij is er goed doorheen gekomen. Binnenkort zit er dus een kenteken op en kan ik ook zonder risico op een bekeuring rondrijden (het valt me mee dat ik de afgelopen weken tijdens het inrijden nooit ben aangehouden... :P ).

Update 29 september 2008:
Met de site http://www.pa50-tuning.be als inspiratie heb ik voor mezelf ook een trekstarter getracht te maken: met succes!

Ik was van plan om een elektrische starter van een Honda PX te monteren. Helaas, de complete elektrische starter die ik bij iemand besteld had is nooit bij mij aangekomen: dikke vette pech... :cry:

Deze trekstarter is echter niet minder praktisch :-D !! (Hooguit optisch iets minder mooi...)

Gelieve niet te veel te letten op de kleur: ik ben nog van plan het geheel mooi zwart te maken. :-D

Update 16 april 2009:

Met dank aan:

Clio-tuning (onderdelen en advies)
Quartzsp (veeeel onderdelen)
Emiel Smets - Espower.nl (onderdelen, service en advies)
Hmax.nl – Powdercoaten

En anderen die ik vergeten ben mogen zich melden, die worden dan ook vermeld :wink:
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Images: 0

google adsense
Google

Re: Twisters Retro Fantasy Camino

Postby klainstain » Sun 18 Oct 2009, 17:30

Echt allemaal héél netjes ! :idea: 8)
Daily http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 24434.html

→ Athena 70cc
→ Dell'orto 21mm
→ Ninja/Sito uitlaat
klainstain
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Postby crazycamino » Sun 18 Oct 2009, 17:43

very nice 8) persoonlijk zou ik de chrome rand van de amerikaantjes chroom gelaten hebben :)

maar het resultaat mag er zeker zijn :thumbsup:
info en/of onderdelen nodig van piaggio,vespa en gilera? stuur gerust een berichtje..
crazycamino
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Images: 7

Postby kri$tof » Sun 18 Oct 2009, 17:44

juist jammer van die stickers :oops: is niet echt mijn smaak

voor de rest zeer mooi project!!
kristof de CAMINO-TUNER in leer!

projectje = http://www.camino-tuning.be/post525889.html#p525889

Image
kri$tof
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-

Images: 3

Postby michaeldebeir » Sun 18 Oct 2009, 17:46

waar heb je de trekstarter van gehaald, en is het goed?
michaeldebeir
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Postby klainstain » Sun 18 Oct 2009, 17:54

eigelijk maakt deze volgens mij wel kans om bij de GP te staan :-D

Misschien toch het vliegwieldeksel chromé gelaten hebben, en evt andere stickers, maar toch machtig resultaat !
Daily http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 24434.html

→ Athena 70cc
→ Dell'orto 21mm
→ Ninja/Sito uitlaat
klainstain
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Postby Tinus » Sun 18 Oct 2009, 18:37

zéér mooie oldscool camino enkel de rode funny stickers horen niet echt thuis op dit project.

zelf funny sticker laten maken met de kleuren die je gebruikte in dit project. :?:
2-stroke
Tinus
-= Donerend Lid =-
-= Donerend Lid =-

Postby Sander » Sun 18 Oct 2009, 20:20

Mooi projectje Twister, en vooral de vele speciale dingen :love:

Maar die stickers van funny vind ik niet zo mooi :?
Sander
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Images: 9

Postby Twister » Sun 18 Oct 2009, 21:20

Thanks voor alle leuke reacties! En ook de kritiek is welkom, goed om te horen wat iedereen zijn voorkeur is.

Duidelijk is dat de meeste de stickers geen succes vinden :wink: Kan ik me wel iets bij voorstellen. Anderzijds vind ik het rood van de stickers wel mooi kleuren bij de combinatie, aangezien het rood ook terugkomt bij bougiedop en het achterlicht. Bovendien komt de kleur niet zo mooi uit op de foto, in het echt is het mooier :P

Ik zal nog eens een foto maken in het zonlicht, met een goede camera, misschien scheelt het wat.

IK heb overigens nog een nieuw chromen vliegwieldeksel liggen, maar daar ben ik niet kapot van. Ik zal nog eens kijken of ik daar een foto van kan maken om te vergelijken.

Die treksterter werkt uitstekend. Alleen vind ik het niet zo mooi staan (ben bovendien nog te lui geweest om t een kleurtje te geven.

Nogmaals dank voor alle reactie!
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Postby killingsnake » Sun 18 Oct 2009, 22:23

Gaat de elektrische starter dan niet meer door misschien? :?
Transforma il meglio in 'massimo'
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby Twister » Mon 19 Oct 2009, 08:39

killingsnake wrote:Gaat de elektrische starter dan niet meer door misschien? :?

Jawel die gaat zeker wel door. Ik had eerst 1 topic waarin ik drie projecten tegelijkertijd behandelde. Dit wil ik splitsen. Dus naast deze 'Retro' heb ik ook nog een zwart-witte funny. En daar komt die elektrische starter op (deze is ook bijna klaar, enkel de aangepaste achterbrug laten powdercoaten.
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Postby jan de bandeman » Mon 19 Oct 2009, 10:49

mooie kleur combo APART :!:
- 70cc Athena
- 21mm dellorto
- dmp krukas
- Leovinci

http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 25096.html
jan de bandeman
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-

Postby Twister » Mon 19 Oct 2009, 12:17

michaeldebeir wrote:waar heb je de trekstarter van gehaald, en is het goed?

Die trekstarter heb ik zelf gemaakt. Ik heb er bovendien een sticky van gemaakt, kijk hier maar eens:

http://www.camino-tuning.be/handleiding ... 24239.html
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Postby jerre caers » Mon 19 Oct 2009, 19:11

sjiek spel ! gij maakt telkens iets wat zeer creatief is gedaan. :arrow: trekstarter, de lampen die ge kunt regelen, vario's die ge bijwerkt en er doet oppassen, overrange poulies,aparte kleurencombo's,... zééér goed gedaan ! :wink:

grtz jerre
Image
jerre caers
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-

Postby $waanské » Mon 19 Oct 2009, 20:23

:love: :love:

ik wil die lichten 's nachts wel is zien :d
$waanské
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-