EDIT: gezien het feit dat er nauwelijks iets origineels meer op deze Camino zit, is de naam 'Custom Camino Crosser' beter gepast. Vandaar dat ik de titel van dit project heb aangepast. Ik plaats nog eens een lijstje met welke onderdelen origineel zijn en welke niet.
Hieronder volgt eerst in worden hoe hij eruit komt te zien en hoe hij motorisch is opgebouwd. Daarna volgen de foto’s. Ik heb niet van elk onderdeel een foto genomen, maar ik denk dat van de onderdelen waar ik geen foto’s van heb, er genoeg terug te vinden zijn op het forum
Motorisch:
Cilinder:
DR65cc (op gereviseerd blok met C3 lagers en nieuwe race-krukas);
(Misschien wordt deze nog vervangen door een Athena).
Ori cilinderkop aangepast tot 46 mm;
Carburateur:
17,5 mm dellorto carb (nieuw);
Malossi 21 mm spruitstuk (nieuw);
Polini carbon 0,25 mm membraankleppen (nieuw);
Membraan aangepast;
Sproeier 106;
Malossi luchtfilter icm ori filter (nieuw);
Uitlaat:
Waarschijnlijk Leovinci (nieuw model) of misschien toch een Proma Circuit (nieuw);
Op termijn zelf een uitlaatje maken.
Ontsteking:
HPI ontsteking (nieuw);
NGK BPR9HS bougie;
Overbrenging:
Malossi Multivar 2000 variateur (nieuw en aangepast);
Piaggio Overrange poelie (Torque driver) (nieuw en aangepast);
Witte drukveer uit Malossi Multivar 2000-set (nieuw);
Malossi 13*35 vertanding;
Koppeling:
Originele koppeling, verstevigd;
Omega +25% trekveertjes;
Overig:
Kickstarter;
Achterbrug is (op eigen wijze) verstevigd.
Optisch:
De crosser krijgt de kleuren zwart-rood. Het is niet erg origineel: ik heb al meerdere crossers in deze combi gezien, maar deze kleuren-combi zit al een paar jaar in mijn hoofd en wil er niet meer uit.

Veel optische/constructieve 'cross'- onderdelen zijn origineel van de Camino niet beschikbaar. Daar waar mogelijk is gebruik ik originele onderdelen.
Wat betreft de stickers ben ik nog niet helemaal uit, misschien dat ik hiervoor nog een eigen ontwerpje maak.
Zwart:
Kader;
Vork;
Tank;
Bagageplankje;
Ketting en variokap (nieuw);
Cross-stuurtje (nieuw);
Custom koplamp + beugel;
‘Cross-koplamp kap’ + metalen beschermingsrekje voor de koplamp;
Driehoekig plaatje van vork (mat zwart);
Achterbrug (mat zwart);
Rood (RAL 3020):
Voetkappen (nieuw);
Voorspatbord (Honda MT(X) voorspatbord) (nieuw);
Achterspatbord (aangepast Honda-crossmotor-patbord [CR125]) (nieuw);
Lang zadel (zgan);
Cilinderkuipje (nieuw en aangepast);
Handvatten (nieuw);
Stuurrol (nieuw);
Pedalen trappers (aangepast - ingekort);
Pedalen kickstarter;
Tanklijsten (nieuw maarherspoten);
Buitenkabels (nieuw).
Overig optische onderdelen:
Hoge voorvork;
Hoge achtervering (320 mm) (nieuw);
Achterband: 16 * 3,00 inch Kenda crossprofiel (nieuw);
Voorband: 17 * 2,75 inch Kenda crossprofiel (nieuw).
Zoals de meeste crossers hebben, krijgt mijn crossertje spaakwielen. Ik heb getwijfeld om ze zwart te laten coaten, maar aangezien het nieuwe velgen zijn, met nieuwe spaken gespaakt leek me dit zonde. Spuiten kan altijd nog
Het verhaal met foto's:
Verschillende stukken bij elkaar geraapt om het snelle blok uit te proberen. Compleet met 65cc, nieuwe Leo, aangepaste vario, andere koppelingveren, HPI en 17,5 mm carb+malossi spruitstuk. Hij trekt erg lekker op! Het is goed dat m'n km-teller tot honderd gaat
Foto van Camino, tijdelijk opgebouwd om blok uit te proberen:

Even een paar foto's geplaatst. Het snelle blok er weer afgehaald omdat de 17,5 mm carb nog niet goed functioneerde. Het standaard blok eronder en al aardig wat stukken gereden. Hij rijdt heerlijk!
Hieronder een paar foto'svan de "verstevigde koppeling", snel blok met gemonteerde HPI en verstevigde achterbrug.
Voorproefje van de overbrenging:

Filmpje van Poeilie:
Youtube Link
Hier een korte uitleg van zelfgemaakt gereedschap om het koppelingshuis vast te klemmen als je de vario wilt los/vast zetten.
Ik noem het voor het gemak een 'koppelingshuis-klem'.

De werking: enerzijds klemt die M8 bout in dat 'loze' gat in het carter, anderzijds houdt die rare uitstulping/incaping het koppelingshuis tegen.
Die uitstulping/incaping die het koppelingshuis tegen houdt, die heb ik simpelweg met een slijptol 'ge-figuurzaagd'
Ik denk dat de foto's verder genoeg laten zien hoe het werkt.
Alles uit elkaar en bij elkaar om naar de spuiterij (powdercoaten) te brengen. De achterbrug die te zien is is voor mijn Funny-projectje zodat het motorblokje met de elektrische starter mooi past (en goed loopt). De achterbrug van de Crosser is al gecoat (en staat verderop).

Achterbrug (gestraald, gecoat –mat zwart - maar nog zonder versteviging):

De eerste foto's van de onderdelen voor het snelle blok.
De uitlaatjes, weet nog niet welke uitlaat ik voor welke setup ga gebruiken... Waarschijnlijk de Leo nieuw model. Op termijn wil ik zelf een uitlaatje modelleren en maken.

HPI - inmiddels heb ik hem passend gemaakt voor het camino-carter, foto's daarvan volgen nog.

HPI passend gemaakt voor op blok

HPI met 12V (12-15 W) lichtspoel

In verband met kromtrekken van koppeling bij het gebruik van straffere veren heb ik geprobeerd om de koppeling te verstevigen. Het past prima, de vraag blijft of het helpt. Ik denk van wel, in ieder geval een beetje

Beetje donker, maar hier het blok in opbouw. Foto enkel ter illustratie van de ‘versteviging’ (carburateur, variateur en poelie zijn hier nog niet gemonteerd). Hier kan je de 2 stalen L-profielen zien die boven en onder de brug aan de V-snaar zijde zijn gemonteerd. Ondanks deze profielen past alles prima (ook het standaard, door extra oog te lassen aan profielen). Aan de andere zijde zit er slechts 1 aan de bovenzijde. De profielen zijn overigens mee gepowdercoat (mat zwart).

Later een kickstarter opmaat gemaakt zoals hieronder is afgebeeld op Dayang:

De steuntjes passen hierdoor niet meer (steuntjes van een Dayang heb ik niet). Dus heb ik een oplosing bedacht met inkorten van trappercranks en ze beiden in dezelfde positie te bevestigen aan de trap-as. Foto’s volgen nog.
Cilinderkuipje enigszins opgeleukt met gaas:

Hieronder wel alvast een foto van het zelf gespaakte 16 inch veld, met een ori Camino naaf en een Kenda 3,00x16 inch crossband erop:

Zijn grotere broer; (zelfgespaakte) 17 inch voorwiel, met Kenda 2,75x17 inch crossband erop:

Groepsfoto:

Voorproefje om beeld te krijgen van verhoudingen:

Revisie van de achterklok en plaatsen Malossi vertanding (13*35):

Nieuwe oliekeerringen en kogellagers geplaatst:

Revisie van de achterklok met ori vertanding:

Groepsfoto:

Onderdelen terug van de coater:

Frame gecoat en frame- en typegoedkeuringnummer beschermen met blanke lak:

Voorvork gecoat en klaar voor assemblage:

Kickstarter gecoat en klaar voor assemblage:

Kickstarter gereed en ander gerief:

Schokdempers:

Tanklijstjes voor het lakken:

Tanklijstjes na het lakken:

Andere onderdelen:
Cross-stuur, Pro-Grip-grepen en rode buitenkabel:

Allerlei gerief:

Stuur- en koplampbeugel

Tank gereed voor assemblage:

Het eindresultaat van de benzinetank, ben er erg tevreden mee:

Sportzadel:

Voetkappen:

Zijkappen:

Frontkappen:

Handkappen, stuurrol en koplamproostertje:

Voorspatbord dat ik ga gebruiken:

Achterspatbord:

Bloklicht:

Eindelijk het leukere werk!! Frame opbouwen. Eerst de balhoofdcups plaatsen:

Eindelijk! Blokje volledig gemonteerd met trapas, kickstarter en verstevigende L-profielen.

Tijd om dan nu ook eens het frame op het blok te plaatsen (met de juiste boutjes):

En dan nu eens kijken hoe het op elkaar past

Helaas nog wat aanpaswerk ivm schokdempers die niet perfect passen (ivm L-profielen).
Ik vind de schokdempers vrij hoog (370mm). Maar straks met de kappen erop worden de verhoudingen wel beter...
Vandaag (13-02-10) weer een hoop leuke zaken kunnen monteren (na eerst weer allerlei gaatjes en busjes boren, metalen strips op maat maken, plastic kappen bewerken en ijzeren bevestigings-stukken veilen). Het resultaat is dat ie langzaam aan z'n vorm krijgt:
Tankje gemonteerd:

Stuur gemonteerd:

De koplamp met kappen en rooster:

Koplampkap gemonteerd:

Achterspatbord gemonteerd. De hoogte van de veren valt me nu wel mee, is toch aardig in verhouding allemaal:

En als laatste vandaag; de handbescherming gemonteerd:

Nieuwe Bougie:

Nieuwe benzine slang met extra filtertje:

Nieuwe kabels gemonteerd en voorspatbord gemonteerd:

Uiterlijk is hij nu helemaal gereed. Een paar foto's om een compleet beeld ervan te geven:

Nu ga ik enkel nog een accu plaatsen om met fatsoenlijke verlichting te kunnen rijden. Die lichtspoel op een HPI-ontsteking lijkt redelijk waardeloos...
Daarnaast ben ik bezig een km-teller tot 120km/u te plaatsen en een toerentellen. De toerenteller en km-teller kunnen beiden weer verlicht worden door de accu, wel zo prettig in het donker
Zoals ik al eens eerder ergens heb vermeld: hij trekt als een paard
Update 29 maart 2010:
Inmiddels kan ik zeggen dat hij helemaal klaar is!! Het voorspatbord heb ik nog iets lager geplaatst (ivm look en het slijk). Beugeltjes voor RPM-teller, KM-teller en verlichting geplaatst... en nu ben ik er klaar mee Motorisch loopt hij als een zonnetje en overige zaken als verlichting (groot-/dimlicht), RPM-meter (incl display), KM-teller (inclusief verlichting), werken eveneens prima!!
Binnenkort foto's en filmpje
Binnenkort zal ik een filmpje plaatsen, dan kan je het zelf zien

News