Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

als je wilt pas ik dat aan bij de biturbo
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

hier in bijlage vind je de (hoop ik) laatste versie van de biturbo fiche
Attachments
Biturbo cilinder gegevens.pdf
(69.97 KiB) Downloaded 1327 times
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
tnerual
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 137
Joined: Sun 19 Jul 2009, 12:01
Location: Leuven

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by tnerual »

mooi hor!
heel erg bedankt

ik zal me wel op een 50cc baseren :P

grtz
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by Twister »

Poortmap van net aangeschafte nieuwe Malossi toegevoegd.

Ik moet er nog steeds een paar bij plaatsen van andere forum-leden... Daarnaast wil ik dit topic uitbreiden met afmetingen van uitlaten (Leovinci nw model en Proma Circuit heb ik klaar liggen).

Met behulp van Graham Bell wil ik kijken of we de beste combinatie van cilinder en uitlaat kunnen aanwijzen... (ik wil zelf namelijk weten of ik beter een proma circuit of een leovinci kan gebruiken icm malossi AC).
Wordt verdolgd...
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by oldie »

weet iemand waarvoor de middelste spoelpoort die 6mm breed is van die malossi 45,5mm gesloten is sommigen noemen dat een boost poort geloof ik ?
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

het is moeilijk uit te maken wat een boostpoort is en wat niet.
Meestal bestaat een 2takt cilinder uit 1 inlaatpoort en 2 spoelpoorten.
(Vroeger waren er andere, ja ik weet het, dus kom niet met die commentaar af)
Maar die poorten zelf bestaan vaak uit twee openingen.

Je zou eens moeten kijken in het boek van graham bell wat die bedoelt met een boostpoort.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by oldie »

het vreemde aan een malossi die heeft zoals bij een polini of een zeta 3 openingen voor de spoelpoort vanboven in de cilinder maar de middelste is gesloten en bij polini of zeta zijn deze open?
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

wat bedoel je met gesloten?
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by oldie »

er is een gat met een diepte in verwerkt maar dan sluit die als je de cilinder langs de anderkant bekijkt kant van het cilinderhemd zie je dat die spoelpoort 2 tunnels heeft en int midden eindigt een punt bij een zeta heb je die 2 tunnels naar de spoelpoorten maar op het punt is een tunnel die doorstroming geeft naar die middelste poort
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

zit er een gat in de piston voor dat doodlopend gat?
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by oldie »

ja zie de tekening van de poortmap het gaatje in een ori malossi piston opent enkel die middelste spoelpoort


Image
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

dan is die middelste een boostpoort.
Graham bell maakt boostpoorten (wat eigenlijk bijna gewoon extra inlaatpoorten zijn) door een gat in de piston en een gleuf in de cilinderwand te maken.
Dus eigenlijk verschilt de functie van een boost poort niet zoveel met die van een inlaatpoort.

Ik denk dus dat het grootste verschil hun constructie is, en daardoor ook hun timingen en hun effect, maar hun manier van werken en doel is hetzelfde denk ik.

Maar ik zal vanavond nog eens graham bell lezen en kzal je laten weten als ik iets meer weet. :tetten:
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by oldie »

ik vraag me gewoon af of het nadelige effecten zou geven met die polini piston dat ik heb daar zit namelijk 2 grote gaten in die de 2 buitenste spoelpoorten van een opening voorziet en de middelste poort die zit verstopt achter de spil van de polini zuiger

Zou het mischien beter zijn 1 groot gat te maken zoals een DR of meteor zuiger zodat de middelste poort terug open is tov de piston
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

in mijn poortmap van de biturbo heb je ook zo'n gat in de piston, maar dan een grote rechthoek.
Maar alledrie de inlaatpoorten lopen door.
Ik denk dan gewoon dat vanaf de rechthoek over alle drie de inlaatpoorten komt, er extra mengsel met meer kracht kan doorstromen en dus beter vullen.
De minder krachtige doorstroom (als de rechthoek nog onder de inlaatpoorten zit) wordt gebruikt voor de spoeling.

Lijkt me een logische redenering, je moet wel het principe kennen van een boostpoort.

Boostpoort:
Er wordt een doorgang gemaakt tussen het ondercarter (waar je mengsel wordt samengeperst om in je carter getuwt te worden) en de cilinder zonder een gang in de massa van de cilinder te gebruiken, maar een "gleuf" tussen het ondercarter en de cilinder. Maar omdat de pistonhemd die gleuf zou bedekken, moet er een gat in de piston zitten.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

je kan proberen
cilinder eigenschappen kunnen nooit theoretisch vastgelegd worden, alleen door proeven te doen.
Dus als je een antwoord op die vraag wilt zou ik 3 meteor pistons kopen en met de dremel aanpassen en kijken wat dat doet.

Maar de middelste poort zit er, dus waarom er geen gebruik van maken, zonder die poort zal het zowiezo minder zijn.
Maak wel dat die gaten in de piston de juiste timing hebben.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
Post Reply