• Advertisement
AANDACHT: Beste leden, mag ik vragen om even de tijd te nemen om uw locatie op de ledenkaart in te stellen. Lees er hier meer over.

Simon's Camino

Open hier een thread waarin iedereen uw project kan volgen

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !

Simon's Camino

Postby oepabakkes » Sun 15 Aug 2010, 16:06

Ik heb al een dik jaar een Camino liggen, die na het motorblok te openen blijkbaar een jaar in een sloot had gelegen, maar nu heb ik hier van het oud ijzer nog anderhalve camino geplukt en toen een maat van mij hoorde dat ik daar met bezig was viel zijn "euro" dat hij al jaren nog twee Paarse funny's in zijn tuin had staan. Dus ondertussen meer dan genoeg onderdelen om 1 goede in elkaar te steken.

Ik wil er wel iets speciaals met doen... kader gebruiken als extra benzinetank en eventueel eens bekijken of ik het ding op ethanol kan laten rijden (zonder dat het uit elkaar vliegt) ...

Alvast een foto van de onderdelen, zoals jullie zien heb ik nog wel wat poetswerk ... maar dat gaat goed komen.

Image
If it's too loud .... you're too old !
oepabakkes
-= Member =-
-= Member =-

Advertisement

Re: Simon's Camino

Postby Oli » Sun 15 Aug 2010, 16:09

sucses!
"une jeunesse sans camino c'est une jeunesse raté".
Oli
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-

Images: 1

Postby killingsnake » Sun 15 Aug 2010, 19:35

Op zuivere ethanol laten rijden is niet simpel ;). Zeker wel een soort olie bijdoen he, zuiver zal nooit lukken op een 2 takt. Maar kan wel een 'natuurlijke' olie zijn. Onze competitiepocketbike van school rijd op zuivere ethanol. Was zeker niet makkelijk. Enne, je rijd er ook niet sneller door als dat je bedoeling is. Is wel natuurvriendelijk, want ontbind enkel en alleen in H20 en CO2 en geen gifstoffen zoals NOx en zwavelverbindingen etc, wat met benzine wel het geval is.
Trasforma il meglio in 'massimo'
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby oepabakkes » Sun 15 Aug 2010, 20:24

Sneller hoeft niet.

Sommige vol-synthetische 2takt olie mengt wel met ethanol dus dat is geen probleem. Maar er zijn nog wel andere problemen ... sproeier moet groter, ethanol tast rubber aan en dus best voor alles een synthetisch alternatief zoeken. 't zal allemaal wat experimenteren worden eer het allemaal werkt.

Eerst al eens zien dat ik een rijdende camino heb .. het ethanol gedeelte van het project werk ik wel uit met de reserveonderdelen.
oepabakkes
-= Member =-
-= Member =-

Postby killingsnake » Sun 15 Aug 2010, 21:23

Dat was vroeger, normaal kunnen alle huidige rubberachtige onderdelen er wel tegen?
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby oepabakkes » Sun 15 Aug 2010, 21:55

Een simpel voorbeeld: de o-ring die de vlotterkamer afdicht, het rubber ringetje dat in de filter van het benzinekraantje zit ... allemaal details maar niet onbelangrijk.
oepabakkes
-= Member =-
-= Member =-

Postby killingsnake » Sun 15 Aug 2010, 21:58

Neenee, ik zeg gewoon dat die rubber er toch wel tegen kan? Dat was toch vele jaren geleden dat die componenten er niet tegen konden? Alleeja, de eerste band-auto, de T-ford kon wel op benzine en ethanol rijden..
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby oepabakkes » Sun 15 Aug 2010, 22:14

Ik zou daar toch niet zo zeker van zijn dat rubber daar tegen kan, het kan zelfs aluminium aanvreten ... gelukkig hebben we het hier over tweetakt en is er altijd een percentage olie in het spel.

Dit heb ik van het net .. en het is niet de enige bron die dit verteld:

Ethanol is said to attack some rubber components such as fuel lines and seals and gaskets.
/Brian W

There are huge variations in what cars can be modified to use ethanol due to the car manufacturer and year the car was made. If car was made after 1985, ethanol should not be as corrosive as for cars made before 1985.
Higher concentration (for example E85 or fuel with 85% ethanol) will have corrosive effect on rubber, plastic and/or aluminium parts that are not designed for it. Aluminium can be protected by anodizing it which will add protective layer to it.
Smaller concentration (E5 or E10) will not affect unprotected aluminium parts at all. They might still have negative impact on unprotected rubber parts (fuel lines, injector seals etc). Fuel tanks (or the lining within) might have problems withstanding the ethanol and should be replaced with suitable tank.
/Mikko Savolainen
oepabakkes
-= Member =-
-= Member =-

Postby MeXe » Mon 16 Aug 2010, 21:35

is ethanol goedkoper?
Image
MeXe
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-

Images: 0

Postby oepabakkes » Mon 16 Aug 2010, 22:14

Weet ik niet, ik denk het wel als je de moeite en het experimenteren en misschien wel ook wel schade niet meetelt... maar afgereden caminomotorkes genoeg om als proefkonijn te gebruiken.
oepabakkes
-= Member =-
-= Member =-

Postby oepabakkes » Tue 24 Aug 2010, 21:49

Omdat ik toch snel een caminooke wil dat gewoon als snorfietske moet dienen, toch al een monoblokske en een achterbrug met alle toebehoren opgelapt.

Image

Image
oepabakkes
-= Member =-
-= Member =-

Postby sti » Tue 24 Aug 2010, 22:27

dat is al een proper blokje om mee te beginnen

nog veel succes
sti
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-

Postby giovanni007 » Tue 24 Aug 2010, 23:30

Amai moest iedereen hier met zo'n blokje zou mogen beginnen zoude ze heel blij zijn.

Good job :-D
giovanni007
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Images: 5

Postby oepabakkes » Wed 25 Aug 2010, 06:52

ALs je de andere foto's ziet kun je wel raden hoe het er uit zag hé.

Nen dremel voor het fijne borstelwerk, een boormachien met een pakske schuurborstels van 5 euro uit den brico, pot rode grondverf en 1x zwarte spuitlak glanzend en 1x hittebestendig voor de cilinder en vooral veel goesting om er wat uurtjes in te steken :-D

Zo zag het blokje er vorige week uit, heb het in gang gezet om te testen of het draaide en dan uit elkaar gesmeten en weer in elkaar gezet:

Image

Trouwens gisteren nog een donor gehaald, ik had wel onderdelen genoeg ... maar 60€ met papieren kon ik niet laten staan.

Image
oepabakkes
-= Member =-
-= Member =-

Postby giovanni007 » Wed 25 Aug 2010, 11:27

Awel skoon werk man :-D
giovanni007
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Images: 5