• Advertisement
AANDACHT: Beste leden, mag ik vragen om even de tijd te nemen om uw locatie op de ledenkaart in te stellen. Lees er hier meer over.

Pre-project Accoint12

Open hier een thread waarin iedereen uw project kan volgen

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !

Pre-project Accoint12

Postby Accoint12 » Thu 14 Oct 2010, 14:18

hallo,

Ik ben hier nieuw op de forum en het is leuk dat er nog mensen zijn die hetzelfde hobby hebben als ik. Mssn is hobby veel gezegd, want ik ben meest onhandige en totaal niet technisch aangelegd. maar prutsen aan camino vond ik oooo zo leuk, niet dat ik veel van motor ken... ma bon tis leuk

Op mijn 16de verjaardag wou ik een brommer, maar mijn bruine kon enkel een camino trekke... en eerlijk, het was persies mijn eerste lief: ik liep er meer naast dan erop. maar bon... toen was ik gebeten door de mino virus... ik heb er uiteindelijk 3 gehad.

Nu 5 jaar later begint het terug te kribbelen. Ik ben van plan om mij een van deze een minotje aan te schaffen. maar voor ik aan iets begin moet ik altijd een plan hebben. Winter staat voor de deur dus heb ik 5 a 6 maand voor het goed weer begint. In deze tijd wil ik zo veel mogelijk gedaan hebben zodat ik in de zomer op een pracht stuk rond chees.

Ook omdat dit mijn eerste project is, wil ik graag beroep doen op jullie proff. mening en ervaring.

Na wat uren surf plezier door deze forum heb ik mijn oog laten vallen op de 3 chopper modelen van camino's.

nu wil ik ze alle 3 in één mino verwerken + mijn aanpasingen.

wat ik zeker wil hebben:

- blok waar ik op kan vertrouwen (wat ik met mijn vorige mino's nooit kon)
- elec starter
- voet rem
- schijf remmen.
- cdi of hpi (snap het verschiel niet)

wat heb allemaal nog nodig. en wat tip's over uiterlijk.

Graag wil ik iedereen uitnodigen om met mij mee te brainstormen in mijn pre-project. Ik wil geen brommer die 180km/u gaat, maar een brommer die optrekt gelijk een beest en toch 55 kan doen zonder op volle toeren te rijden.

ook is het niet direct mijn bedoeling om 1.000 pleuro's aan een mino te geven... maar het mag toch iets kosten ....

Image
Image
Image
Accoint12
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Advertisement

Re: Pre-project Accoint12

Postby oldie » Thu 14 Oct 2010, 15:11

Accoint12 wrote:hallo,

Ik ben hier nieuw op de forum en het is leuk dat er nog mensen zijn die hetzelfde hobby hebben als ik. Mssn is hobby veel gezegd, want ik ben meest onhandige en totaal niet technisch aangelegd. maar prutsen aan camino vond ik oooo zo leuk, niet dat ik veel van motor ken... ma bon tis leuk

Welkom op't C-T forum :rofl: :rofl: :tetten: :tetten: :kiss: :kiss:

Proficiat om het durven toe te geven en toch direkt zwaar te beginnen

1 ding elektrische statrter en hpi ontsteking zen duur

veel geluk :wink:
tleven kan soms zo mooi zijn
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Postby Accoint12 » Thu 14 Oct 2010, 15:19

oldie wrote:Welkom op't C-T forum :rofl: :rofl: :tetten: :tetten: :kiss: :kiss:

Dank u

mag ik vragen wat duur is.... wat is verschiel tussen hpi cdi of de ori platinekes ??... en is het zijn geld waard ??? :?:
Accoint12
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Postby oldie » Thu 14 Oct 2010, 15:29

Accoint12 wrote:
oldie wrote:Welkom op't C-T forum :rofl: :rofl: :tetten: :tetten: :kiss: :kiss:

Dank u

mag ik vragen wat duur is.... wat is verschiel tussen hpi cdi of de ori platinekes ??... en is het zijn geld waard ??? :?:

platinnen zen orgineel ontstekingsmechanismei mechanisch en beperkt het torental tot 8000rpm 15 euro
hpi is elektronisch en kan tot 30000rpm nadeel 200 euro dan heb je geen verlichting meer 250 met verlichtingspoel

een gereviseerd minoblokske kan 16000rpm aan
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Postby Sander » Thu 14 Oct 2010, 16:19

Welkom en succes !

Als je elektrische starter erop zet is er zowiezo een CDI aanwezig, ikzelf heb +-€150 voor alle onderdelen gekocht voor je ori blokje om te vormen naar een elektrisch, en er komt nog een hoop werk bij kijken...

Voor schijfrem vooraan heeft er iemand een handleiding voor gemaakt:

http://www.camino-tuning.be/handleidingen-howto-f18/hoe-schijfrem-vooraan-plaatsen-t24654.html

Ook weer +- €100 en veel zelfbouw/doe werk.

Voetrem is niet moeilijk :wink:
Sander
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Images: 9

Postby Accoint12 » Thu 14 Oct 2010, 16:53

en wat is verschiel dan met hpi en cdi ??

btw mssn is dat voor andere topic maar is hier iemand die een blok voor mij kan reviseren? (eentje te koop) en daar een elec starter opzetten? want ik heb schrik om iets verkeers te doen. of is het wel zelf te doen moest je er niet helemaal tuk tuk in zijn??

liefst wil ik het zelf doen ...
Accoint12
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Postby Sander » Thu 14 Oct 2010, 16:59

Accoint12 wrote:en wat is verschiel dan met hpi en cdi ??

btw mssn is dat voor andere topic maar is hier iemand die een blok voor mij kan reviseren? (eentje te koop) en daar een elec starter opzetten? want ik heb schrik om iets verkeers te doen. of is het wel zelf te doen moest je er niet helemaal tuk tuk in zijn??

HPI is nog beter dan CDI, maar als je elektrische starter hebt neem dan maar de CDI :wink: HPI is ook meer prestatiegericht, juist ontsteking, je kan er een aparte spoel voor de lampen maar is toch ook niet top had ik gelezen...

Je hebt er wel wat gereedschap voor nodig en kennis. Stuur eens een PB naar killingsnake en clio-tuning voor te vragen of zij zo een blokje kunnen samenstellen...
Sander
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Images: 9

Postby clio-tuning » Thu 14 Oct 2010, 17:01

Accoint12 wrote:en wat is verschiel dan met hpi en cdi ??

Ik reviseer motorblokjes.
Indien interesse of indien je graag foto's ziet van mijn werkjes, PM mij maar. :wink:
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-

Images: 36

Postby killingsnake » Thu 14 Oct 2010, 17:21

Ik reviseer ook motorblokjes, je mag mij ook gerust pb'en, als clio dichter bij jou woont is dat misschien handiger. Eventueel ook te doen is een electrisch gestart blokje samenstellen als je mij alle onderdelen verschaft (px blok en camino blok). Er is veel aanpassingswerk nodig dus gaat wel wat kosten want ik heb zelf een elektrisch startend blokje gemaakt en heb er véle uren aan gewerkt..
Trasforma il meglio in 'massimo'
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby killingsnake » Thu 14 Oct 2010, 17:48

Hpi is een ontsteking met een binnenrotor, een vliegwiel dat een heel pak minder weegt. omdat de motor minder vermogen moet geven om het zware vliegwiel (probeer zelf maar eens een massa van ongeveer een kilo 12.000 toeren/min te doen draaien?) vliegt de motor dus onmiddelijk in toeren. Nadeel is dat dit niet zo heel geschikt is voor op de weg, het valt wel te doen maar in ons heuvellandschap wilt het wel eens problemen geven. ik weet niet hoe ver je staat met theorie fysica, maar in een ronddraaien vliegwiel zit er heel veel kinetische energie opgeslagen. Zo een vliegwiel laat je niet even ophouden met draaien. Als je van vlak een heuvel oprijd, duurt het even voordat je vertraagt en op een gegeven moment stopt met vertragen. Dit komt deels door de energiebuffer die het vliegwiel bied. Met een hpi ontsteking is deze energiebuffer veel kleiner en zal je veel sneller vertragen..

ook bied een hpi andere nadelen aan, de slijtage aan de lagers wordt enorm vergroot door het snelle en brute accelereren. Zoals eerder gezegd heb je geen electriciteit voor je lichten, dit valt op te lossen met een lichtspoel maar dit geeft belachelijk weinig licht naar het schijnt. Hij bied dan ook weer voordelen, een verstelbare curve, super acceleratie..

Voor een elektrische starter moet je al een cdi ontsteking hebben. Terwijl ik dit typ realiseer ik mij dat de tanden waar de starter op ingrijpt deel zijn van het vliegwiel. Je zal dus moeten kiezen, of electrische starter ofwel hpi ontsteking. Een hpi en kickstart valt wel te combineren volgens mij.
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby oldie » Fri 15 Oct 2010, 09:19

killingsnake wrote:ook bied een hpi andere nadelen aan, de slijtage aan de lagers wordt enorm vergroot door het snelle en brute accelereren.

Is dit ook zo als men de cdi ontsteking van een PX overbouwt (of is het enkel met HPI)
als men een complete px ontsteking heeft is da dan plug & play over te bouwen op een camino zonder de elektische starter mee over te bouwen
Ik dacht dat ik gelezen had dat je enkel een andere cdidooske nodig hebt en de rest vlot overbouwt
jij hebt het al gedaan dus heb je al ervaring 8)
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Postby killingsnake » Fri 15 Oct 2010, 17:01

Enkel hpi, en vooral bij zware setups omdat er heel veel torsie op de onderdelen, en er geen energiebuffer is om alles op te slaan. Een crosser die het volle mogelijke vermogen uit z'n cilinderinhoud perst slijt véél sneller dan een motor met dezelfde cilinderinhoud maar die veel rustiger rijd.

Je hebt 2 px ontstekingen. De 6v zonder elektrische starter, en de 12 volt met elektrische starter. Die zonder elektrische starter is plug en play, en zoals je zegt heb je enkel de cdi doos als extra nodig.
Die met elektrische starter is niet plug en play, want die ontsteking zit op het vliegwieldeksel ipv op het carter. Kan dus al niet bevestigd worden en het vliegwiel zal volgens mij niet in het carter passen, welke je wel nodig hebt voor de juiste vonktiming.
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby d-HuNtEd_1 » Fri 15 Oct 2010, 17:10

killingsnake wrote:Enkel hpi, en vooral bij zware setups omdat er heel veel torsie op de onderdelen, en er geen energiebuffer is om alles op te slaan. Een crosser die het volle mogelijke vermogen uit z'n cilinderinhoud perst slijt véél sneller dan een motor met dezelfde cilinderinhoud maar die veel rustiger rijd.

Je hebt 2 px ontstekingen. De 6v zonder elektrische starter, en de 12 volt met elektrische starter. Die zonder elektrische starter is plug en play, en zoals je zegt heb je enkel de cdi doos als extra nodig.
De zonder elektrische starter is niet plug en play, want die ontsteking zit op het vliegwieldeksel ipv op het carter. Kan dus al niet bevestigd worden en het vliegwiel zal volgens mij niet in het carter passen, welke je wel nodig hebt voor de juiste vonktiming.

ik denk dat je die MET elektrische starter bedoeld ? :wink:
don't try to argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience
d-HuNtEd_1
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-

Images: 0

Postby killingsnake » Fri 15 Oct 2010, 17:20

Oeps :)
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby Lucifer » Fri 15 Oct 2010, 19:43

kben zeker benieuwd ;)
veel foto's tonen e,
ik ben curieus naar die schijfrem, omdat ik dat wel nog zelf wil doen ook, maar niet echt goed weet hoe er aan te beginnen, en omdat de how-to geen foto's heeft..
Lucifer
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Next

Return to Projecten