Omdat meerdere mensen mij regelmatig vragen stellen ga ik hier eens posten wat ik allemaal heb.
Ik maakte gebruik van een px motor, waarvan de hele rechtercarterhelft werd aangepast om op m'n camino te passen..
Carters helemaal aangepast, de spoelpoorten van het carter kwamen niet overeen, op die van px zit een gehele ronding wat normaal gezien wel beter zou zijn voor de flow, maar aangezien het camino carter dit niet had moest het weg. Een van de bevestigingen van het blok stond dik in de weg voor de starter, dit moest helemaal worden afgeslepen. Om het blok toch nog kunnen te bevestigen heb ik hier dan m10 draad in getapt. er moest nog meer materiaal weggefreesd worden van het blok om de starter er helemaal op te krijgen..
De carburator past gewoonweg niet meer omdat het vlotterdeksel tegen de starter komt. Om dit op te lossen heb ik een extra membraan genomen waarvan het eigenlijke membraan zelf versleten was (met dank aan Kri$tof). En de binnenkant helemaal weggefreesd totdat ik alleen maar een ophoogblokje had met de rubberen pakking bovenaan en onderaan nog intact. Het tuitje van de wegloop onderaan paste ook niet. Omdat dit toch bijna nooit wordt gebruikt heb ik dit weggeslepen, en zoveel mogelijk weggenomen..
Eerlijk gezegd is de carburator laten passen het zwaarste werk aan heel dit gebeuren.. Ik wou per sé de carburator in het gewone luchtfilterhuis laten passen. Als je dit zelf van plan bent en speelt met het idee om het filterhuis weg te nemen om een schuimfilter te plaatsen, doe dit gelijk want zo bespaar je jezelf, geloof me, heel veel moeite..
dan krijg je dit:

In het carter van de px zit nog een gat voor de oliepomp. Om de krukas van de px zit een wormwiel, die de ronddraaiende beweging van de krukas overbrengt aan het tandwiel van de pomp. Als ik wat rijker zou zijn zou ik de krukas van de px nemen en de arm met het wormwiel, die gelijk is aan die van camino maar zonder wormwiel, er laten uitdrukken en in de krukas van camino laten plaatsen. Zou zou je een oliepomp kunnen aansluiten. Dat brengt wel het probleem dat je nog een olietankje moet kunnen wegbergen enzo. Maar om problemen te vermeiden (het gaat hier ten slotte over een gedurft prototype en wil de gezondheid (gewaarborgd door de smering in dit geval) niet laten afhangen van een pompje van pakweg 20 jaar oud. Dus dat gat (dat gelijk is aan de gaten in de allereerste caminocarters) werdt gedicht met een kneedbaar metaal. Om er toch wat mijn handtekening op te zetten heb ik er mijn initialen in geschreven toen het spul nog soepel was

Alles klaar voor assemblage, buiten de pakkingen want die had ik nog niet op dat moment:

Nu, dat was 1 werk.. Je hebt nu wel een blokje dat de mogelijkheid heeft om elektrisch gestart te worden, maar je moet het nog kwijt geraken ook. Na 1 keer proberen merk je al heel snel dat dit blok niet past in de achterbrug. Zoals je ziet op de eerste foto, het carter heeft een andere vorm, je moet al een heel pak gaan afslijpen aan je achterbrug om alles passend te krijgen. Hiervoor heb ik dan alles verstevigd, omdat ik nogal wat cruciale steunpunten heb moeten verwijderen. Maar de achterbrug kreeg hiervoor een plaatjes aangelast die 3 keer zo dik waren als de dubbele plaat waarmee de cruciale punten zijn gemaakt. Dus dat zit nu wel snor..
Bijkomend probleem is dat de luchtaanzuigbak, zoals ik het noem, in de weg stond voor de startmotor.. Hier veelvuldig op rammen met een hamer verhielp dit probleem
En dan het grootste probleem.. het gat van de carburator..
Later post ik hier wel eens foto's van..
Uiteindelijk (het was niet mijn eerste blok dat ik in elkaar stak), moet ik wel eerlijk zeggen dat de achterbrug aanpassen eigenlijk het moeilijkste werk was..
Uiteindelijk dan vandaag (12 feb 2010) alles ineengestoken, de kabelboom van de px genomen. bijkomend voordeel van de elektrische starter is dat je de onsteking van een honda px hebt, dus een 12v CDI ontsteking! Hier wordt dan later ook een sigarettenaanstekerplug op gemonteerd, zodat ik al rijden een gps bij de toer kan gebruiken
Het blok starte van de eerste keer, perfect! Afstelling was nog niet perfect (maat aanzuiggat was veel te klein), maar na wat boren en frezen ging dit al een pak beter. Heb er een filmpje van gemaakt, op dit moment was wel het gat nog niet groot genoeg en moest ik het zonder luchtfilter doen, wat ook weer niet goed is want zo kreeg ik een te arm mengsel (je ziet me dan ook worstelen met de choke
http://www.youtube.com/watch?v=1fViTDeE0KY
Later meer met een weggewerkte kabelboom en hopelijk al gemonteerd blok!

ier gaan dr een einde mensen jaloers op zijn ze