• Advertisement
AANDACHT: Beste leden, mag ik vragen om even de tijd te nemen om uw locatie op de ledenkaart in te stellen. Lees er hier meer over.

Welke benzine gebruiken jullie ?

Op dit forum komen de polls voor op de hoofdpagina.

Moderator: -Camino Crew-

Welke benzine gebruiken jullie ?

Euro 95
19
61%
Superplus 98
12
39%

Total votes : 31

Re: Welke benzine gebruiken jullie ?

Postby killingsnake » Sun 08 Mar 2009, 21:39

Neen, smeert niet... Maar met mengeling met 2takt olie? (als het dan al mengt). Als het goedkoper is, en werkt evengoed, wrm niet?
Trasforma il meglio in 'massimo'
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Advertisement

Postby alex4421 » Sun 08 Mar 2009, 21:42

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitromethaan

ik citeer hieruit

Nitromethaan wordt als brandstof toegepast in de dragrace, motorsprint en als bestanddeel van brandstof voor modelbouw gloeiplug motoren.

Het wordt meestal (bijna altijd) gemengd met methanol vanwege het koelende effect en het onderdrukken van het pingelen.

Met nitromethaan zijn zeer hoge specifieke vermogens te behalen: tot 750 pk per 1000cc motorinhoud (1996) bij 90-95 % nitromethaan. Het wordt wel als de enige echte dragrace brandstof beschouwd: “Gas (benzine) is for washing parts, Alcohol (ethanol) is for drinking, Nitro is for racing”.

Nitromethaan is echter niet in alle wedstrijdklassen toegestaan; soms moet handelsbenzine worden gebruikt.

methanol word nooit puur gebruikt dacht ik ?

en dit is een interesante uitleg over e85 die klopt !!

E85 is een alcoholbrandstofmix van 85% gedenatureerde ethanol met 15% benzine. Naast de ethanol en benzine bevat de brandstof ook nog vaak kleine hoeveelheden MTBE en isobutanol voor een betere verbranding en of motoronderhoud. De genoemde percentages zijn volumepercentages.

De ethanol wordt verkregen uit planten, en wordt daarom ook wel bio-ethanol genoemd. Door het gebruik van planten is de brandstof meer CO2-neutraal.

Deze brandstof wordt al veel gebruikt in Zweden en het mid-westen van de Verenigde Staten, waar de ethanol uit maïs wordt verkegen. Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat deze krachtiger zou zijn dan normale brandstof.

Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvrijstaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
Image
alex4421
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-

Postby killingsnake » Sun 08 Mar 2009, 22:03

Methanol wordt gewoon toegevoegd aan nitromethaan voor het koelend effect en kloppen van de motor tegen te gaan..

Nitromethaan wordt gebruikt zoals er staat in het racemilieu. Best zou zijn om je motor voor die brandstof aan te passen, maar daar geraak ik wss nie aan en kost ook veel geloof ik :)

Ik weet niet of methanol puur kan gebruikt worden, daarom dat ik deze vraag stelde. Ik dacht dat de mazda furai (http://www.youtube.com/watch?v=oEOHn7rspsk , check that sound!!!) op zuivere methanol reed, maar het is zuivere ethanol..
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby killingsnake » Sun 15 Mar 2009, 01:13

Heb dit nog gevonden op wikipedia, geld voor monstertrucks:

Monstertrucks hebben meer vermogen dankzij het gebruik van methanol. Methanol bestaat ongeveer voor de helft uit zuurstof. Om iets te verbranden heb je zuurstof nodig. Omdat er in methanol al zuurstof zit, heb je minder lucht nodig om methanol volledig te kunnen verbranden dan bij gewone brandstof. Daarom geeft methanol een veel groter vermogen, maar dat betekent ook een groter verbruik. Een monstertruck verbruikt gemiddeld anderhalve liter voor slechts 100 meter!
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby alex4421 » Sun 15 Mar 2009, 01:22

even over dat verbruik
dat zijn dus ook wel 7-9 liter zwaar opgefokte v8's :-D
Image
alex4421
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-

Postby killingsnake » Sun 15 Mar 2009, 15:00

Ja weet ik wel :p Was gewoon copy-paste :d. Ik was toevallig iets aan het lezen over die trucks en plots :idea: ... methanol! :d

Nu weten we dat methanol zuiver kan worden gebruikt.. Maar allemaal die motoren zijn 4takt motoren. Als er niet kan gemengd worden met olie dan gaat dit nooit werken :?
killingsnake
-= Moderator =-
-= Moderator =-

Postby robbevdp » Fri 20 Mar 2009, 12:02

die van het grasmachine :p95 denk ik
ImageImageImage
robbevdp
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-

Previous