Poortmappen cilinders voor Honda Camino
Posted: Fri 15 Aug 2008, 22:17
Hier komt dan toch - na een lange stilte - een overzicht met poortmappen voor de Honda Camino.
Ik heb zelf een aantal cilinders opgemeten.
Heb je een cilinder met bijbehorende zuiger opgemeten voor een Camino, welke nog niet in dit topic staat en wil je de moeite nemen om hem hierbij te zetten: be my guest! Heel graag zelfs! Ik zou tenslotte dit topic niet plaatsen als ik zelf niet heel nieuwsgierig ben naar alle verschillende cilinders!
Het mooiste zou zijn als je tevens informatie hebt over het vermogen van de cilinder (optrekken, snelheid, laag/hoogtoerig). Daarbij is het wel belangrijk om aan te geven met welke setup de cilinder dat ‘gedrag’ vertoont.
Als je niet precies weet hoe je een poortmap maakt: hier staat een korte handleiding: Met dank aan de auteur: John Huijben van het brommerforum.nl. Ik heb hem iets aangepast t.o.v. de bron.
Het mooiste is om alle maten zoals ze zijn weergegeven in de poortmap van de DR 65 cc op te meten en weer te geven. Maar volgende gegevens en maten MOETEN in ieder geval worden vermeld om van waarde te zijn voor dit topic (zie voorbeeld hieronder, uit het boek "Two-stroke performance tuning" van Graham Bell):
Merk en cilinderinhoud (of diameter cilinder);
‘Deck-clearance’ [DC] (dit is de afstand van de rand zuiger tot bovenkant cilinder (kop/deck) op het bovenste dode punt);
Afstand bovenkant uitlaatpoort tot deck [ED] (dus tot bovenkant cilinder);
Afstand onderkant inlaatpoort tot deck [ID];
Afstand bovenkant transferpoort tot deck [TD];
De afmetingen van de uitlaat-, inlaat- en transferpoorten zeggen veel over de cilinder.
Let op: hoewel ik heel precies gewerkt heb, blijft de nauwkeurigheid altijd een discussie punt. Als je cilinders wilt aanpassen luistert dit heel nauwkeurig. Dan zul je de maten minimaal in tiende millimeters nauwkeurig moeten weten. Dus 100 % betrouwbaar is de informatie in dit topic nooit. Wees dus voorzichtig met je conclusies! Dit topic is dus vooral bedoeld om cilinders voor de Honda Camino met elkaar te vergelijken.
Als je aan de hand hiervan je eigen cilinders onder handen neemt wens ik je er veel plezier en succes mee! Je doet het wel op eigen risico! Mocht het fout gaan omdat de gegevens in dit topic niet correct zijn, dan ben ik daar niet verantwoordelijk voor!
Als je aan je poorten gaat vijlen / frezen / dremelen, een paar tips (altijd op eigen risico):
- Zorg dat je na afloop altijd alle bramen weghaalt (schuurpapier met minimaal korrel 1000) en spoel je cilinder na afloop altijd goed met benzine!
- Let op met het verbreden van poorten dat de sluitingen van de zuiger niet door een poort gaan.
- Let op met het verbreden van poorten dat de poorten niet te breed worden, anders ‘hapt’ je zuiger in je cilinderwand.
Een overzicht van beschikbare cilinders voor de Camino kan je hier terug vinden.
Originele Honda cilinders
H1
H2
H3
H4
P1
P2
P3
P4
Overige tot 50cc
Italkit 50cc P3
Bobotech 50cc P3
Thanks to Clio-Tuning
Poortmappen zonder afmetingen (ter indicatie):
Thanks to Clio-Tuning
Overige boven 50cc
Malossi 45,5mm
DR 65 cc
Mer Eur 65 cc
Thanks to FertBert
Poortmappen zonder afmetingen (ter indicatie):
Thanks to Clio-Tuning
Reeds getunede (gebeunde) cilinders
Ik heb zelf een aantal cilinders opgemeten.
Heb je een cilinder met bijbehorende zuiger opgemeten voor een Camino, welke nog niet in dit topic staat en wil je de moeite nemen om hem hierbij te zetten: be my guest! Heel graag zelfs! Ik zou tenslotte dit topic niet plaatsen als ik zelf niet heel nieuwsgierig ben naar alle verschillende cilinders!
Het mooiste zou zijn als je tevens informatie hebt over het vermogen van de cilinder (optrekken, snelheid, laag/hoogtoerig). Daarbij is het wel belangrijk om aan te geven met welke setup de cilinder dat ‘gedrag’ vertoont.
Als je niet precies weet hoe je een poortmap maakt: hier staat een korte handleiding: Met dank aan de auteur: John Huijben van het brommerforum.nl. Ik heb hem iets aangepast t.o.v. de bron.
Het mooiste is om alle maten zoals ze zijn weergegeven in de poortmap van de DR 65 cc op te meten en weer te geven. Maar volgende gegevens en maten MOETEN in ieder geval worden vermeld om van waarde te zijn voor dit topic (zie voorbeeld hieronder, uit het boek "Two-stroke performance tuning" van Graham Bell):
Merk en cilinderinhoud (of diameter cilinder);
‘Deck-clearance’ [DC] (dit is de afstand van de rand zuiger tot bovenkant cilinder (kop/deck) op het bovenste dode punt);
Afstand bovenkant uitlaatpoort tot deck [ED] (dus tot bovenkant cilinder);
Afstand onderkant inlaatpoort tot deck [ID];
Afstand bovenkant transferpoort tot deck [TD];
De afmetingen van de uitlaat-, inlaat- en transferpoorten zeggen veel over de cilinder.
Let op: hoewel ik heel precies gewerkt heb, blijft de nauwkeurigheid altijd een discussie punt. Als je cilinders wilt aanpassen luistert dit heel nauwkeurig. Dan zul je de maten minimaal in tiende millimeters nauwkeurig moeten weten. Dus 100 % betrouwbaar is de informatie in dit topic nooit. Wees dus voorzichtig met je conclusies! Dit topic is dus vooral bedoeld om cilinders voor de Honda Camino met elkaar te vergelijken.
Als je aan de hand hiervan je eigen cilinders onder handen neemt wens ik je er veel plezier en succes mee! Je doet het wel op eigen risico! Mocht het fout gaan omdat de gegevens in dit topic niet correct zijn, dan ben ik daar niet verantwoordelijk voor!
Als je aan je poorten gaat vijlen / frezen / dremelen, een paar tips (altijd op eigen risico):
- Zorg dat je na afloop altijd alle bramen weghaalt (schuurpapier met minimaal korrel 1000) en spoel je cilinder na afloop altijd goed met benzine!
- Let op met het verbreden van poorten dat de sluitingen van de zuiger niet door een poort gaan.
- Let op met het verbreden van poorten dat de poorten niet te breed worden, anders ‘hapt’ je zuiger in je cilinderwand.
Een overzicht van beschikbare cilinders voor de Camino kan je hier terug vinden.
Originele Honda cilinders
H1
H2
H3
H4
P1
P2
P3
P4
Overige tot 50cc
Italkit 50cc P3
Bobotech 50cc P3
Thanks to Clio-Tuning
Poortmappen zonder afmetingen (ter indicatie):
Thanks to Clio-Tuning
Overige boven 50cc
Malossi 45,5mm
DR 65 cc
Mer Eur 65 cc
Thanks to FertBert
Poortmappen zonder afmetingen (ter indicatie):
Thanks to Clio-Tuning
Reeds getunede (gebeunde) cilinders