Page 3 of 5

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Thu 09 Dec 2010, 19:30
by oldie
Thx :wink:

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Sun 12 Dec 2010, 14:39
by metsinsons
oldie wrote:ik heb sinds geruime tijd al het lager en naaldlager liggen

is het nodig de varioring te vernieuwen of niet en waar kan ik die nog nieuw vinden ?


Image

als er slingering op een klok zit is dat dan door een versleten naaldlager of doordat deas scheef getrokken is op de as ?

THX aan Santa Cruz voor de sublieme How To
Net gevonden!
variohuis met varioring en zonder.
diegene met heeft een klein busje nodig diegene zonder, een lang busje.
ik had dus een lang busje nodig en ik had een kort dus ik heb ik er zo'n varioring tussengestoken en dit werkt volledig..

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Sun 29 May 2011, 18:18
by GillesDeman
Past een 6 bill vario op een a klasse motor (a klasse 3 bill vario) behalve dat ik de ster zal moeten aanpassen aan de as? :?
alvast bedankt! :wink:
mvg

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Sun 29 May 2011, 19:19
by Sander
GillesDeman wrote:Past een 6 bill vario op een a klasse motor (a klasse 3 bill vario) behalve dat ik de ster zal moeten aanpassen aan de as? :?
alvast bedankt! :wink:
mvg
Ik denk het wel :wink:

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Sun 29 May 2011, 19:42
by killingsnake
6bill klasse a zal gewoon zonder aanpassen op de klok van een 3 bill a klasse..

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Sun 19 Jun 2011, 14:05
by camino_expert
verschillen in de variobussen en naaldlagers

kl a variobussen maten

de hoge hoogte 28mm
dikte 16mm
binnendiameter 12mm

de lage hoogte 16mm
dikte 16mm
binnendiameter 12mm


de kl b variobussen

met lage model
hoogte 15,6mm
dikte 14,9mm
binnendiameter 10mm


het iets hogere kl b model
hoogte 17,4mm
dikte 16mm
binnendiameter 9,85mm

de maten kunnen heel licht afwijken

de andere lager varioring enz... is bij allemaal dezelfde

maar zoals u ziet er zijn 4 verschillende bussen
dus ook 4 verschillende naaldlagers
ene zijn maat is hier al vermeld skf hk 1612
de andere ken ik de maten niet van
dit is wel belangrijk als u u vario reviseerd
anders kant zijn dat u bus ni meer past enz...

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Mon 31 Oct 2011, 20:51
by jabba001
Weet er iemand hoe je een achterpoelie uit elkaar haalt?

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Tue 01 Nov 2011, 22:26
by clio-tuning
1) de poullie van de achterklok trekken met een originele Honda trekker
2) de circlips lossen zodat de drukveer eraf komt
3) het gedeelte waar de drukveer rond dat opwarmen en dan kan je een soort bus omhoog trekken met een tang
4) de 3 pinnetjes met een bektang eruit halen
5) de poullie uit elkaar schuiven en klaar

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Thu 15 Dec 2011, 17:29
by standreww
Santa Cruz wrote:1. Origineel bij Camino is elke vario afgedicht met een stofkapje en een beschermingsstop (tegen rondvliegend vet)...
Welk vet moet er in de vario? En waar?

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Fri 16 Dec 2011, 12:50
by ben999
Als het maar smeert zeker?
Ik smeer er steeds grafietvet. Die pot stamt nog af van de jaren stillekes :lol:

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Fri 16 Dec 2011, 12:56
by standreww
En op de rolletjes of waar moet je dat smeren?
Of op het deel dat schuift over de as?

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Fri 16 Dec 2011, 18:43
by ben999
Het vet smeert vooral de rolletjes. De as mag wat vet hebben maar dat vliegt toch weer naar buiten tussen de rolletjes. Zie dat er geen vet aan je riem komt.

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Tue 15 Jan 2013, 18:17
by tommm_
doet de fast arrow ster veel verschil?

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Tue 15 Jan 2013, 18:21
by den Ives
In bepaalde setups maakt dat het verschil in andere overbodig, maar in dig topic gaat het over de vertanding in je achterwiel, waar jij het over hebt zit vooraan :wink:

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Posted: Fri 22 Feb 2013, 09:27
by vario@max
je kan ook de varioklok waar het rollement in past met een bunzebrander heet maken,bij hitte zet die varioklok een beetje uit...zo kan je dan het rollement er zonder problemen in krijgen...je doet dat voorzichtig met ne bunzebrander en nie te lang om ongelukjes te voorkomen...je kan ook het rollement in de diepvriezer leggen,metaal krimpt bij min temperaturen :idea: